۴۳ دقیقه
تزریق چربی

تزریق چربی به صورت

آنچه می خوانید...

تزریق چربی به صورت، امروزه روش های مختلفی برای جوانسازی و زیبایی صورت وجود دارد و معمولا روش های تزریقی از جمله روش هایی است که بین افراد محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در بین روش های تزریقی مانند تزریق ژل، تزریق بوتاکس، تزریق فیلر و … روش تزریق چربی به روش نانوفت بیشتر از روش های دیگر مورد استقبال افراد قرار گرفته است. از این روش در جهت افزایش حجم اندام مورد نظر و کاهش چین و چروک، مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه با نحوه انجام آن و کاربردهای دیگر این روش آشنا خواهیم شد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی، یک روش جوانسازی پوست می باشد که از چربی به عنوان یک فیلر استفاده می شود. فیلرها یا حجم دهنده های پوستی، دسته ای از مواد تزریقی می باشند که با ورود به لایه ای از پوست، موجب حجم دهی و جوانسازی پوست می شوند. در روش تزریق چربی، از چربی خود بدن فرد متقاضی استفاده می شود. به همین دلیل اثرات ماندگارتری نسبت به سایر فیلرها دارد و همچنین چون ماده خارجی نیست، بدن واکنش بدی در برابر آن ندارد. تزریق چربی، پروسه ای است که طی آن چربی از نواحی ذخیره بدن کشیده می شود و بعد از سانتریفیوژ در نواحی مورد نظر تزریق می شود. نواحی که از آن چربی ها کشیده می شود بسیار اهمیت دارد. انتخاب محل کشیدن چربی، باید به پزشک سپرده شود تا چربی که از فرد می گیرد برای تزریق مجدد مناسب باشد. یکی از تزریقات زیبایی دیگری که انجام می شوند تزریق فیلر برای خط خنده است که می تواند به زیبایی هرچه بیشتر شما کمک کند.

تزریق چربی نیازمند انجام یک روش پیچیده برای گرفتن بافت های نرم فیلر می باشد. ناحیه ای از بدن در نظر گرفته می شود و چربی از این ناحیه گرفته می شود. از جمله نواحی متداول برای گرفتن چربی می توان به کناره های ران، پهلو ها و شکم اشاره کرد. با انجام لیپوساکشن چربی از این نواحی استخراج می شود. سپس این چربی به ناحیه مورد نظر انتقال داده می شود.

این بسیار مهم است که انجام فرایند تزریق چربی را به چه کسی می سپارید، به این دلیل که کشیدن چربی به روش لیپو از نقطه ی مبدا نیازمند داشتن دانش بالا در زمینه ی اقدامات لاغری و چربی کشی است، بهترین انتخاب شما می تواند بهترین دکتر پوست در غرب تهران باشد. چرا که اگر چربی مورد نیاز برای این اقدام از محل مناسب و به روش درستی تهیه نگردد، ممکن است مشکلات متعددی برای فرد پیش بیایند. همچنین شاید برای شما سوال پیش بیاید که تزریق ژل بهتر است یا چربی؟ این موضوع با مراجعه به پزشک مشخص می شود و او تعیین می کند که با توجه به شرایط شما چه روش تزریقی برای شما مناسب است.

تزریق چربی، یکی از راه های جوانسازی پوست است. در این روش با گرفتن چربی از نقاطی که دارای میزان چربی مناسبی هستند (مانند پهلو، شکم و ران ها) و انتقال آن ها به بخش هایی همچون صورت می توان چین و چروک ها را از بین برد و نقاطی از پوست که در اثر عوامل مختلف دچار فرو رفتگی یا افتادگی شده اند را بهبود بخشید.

چربی در چه نواحی تزریق می شود؟

چربی در نواحی مختلف صورت قابل تزریق است. معمولا یکی از مهم بیشترین موضع تزریق چربی ناحیه صورت می باشد اما نواحی چانه، گونه ها، چین خط خنده و زیر چشم و در برخی نواحی باید با احتیاط بیشتری تزریق انجام شود. همچنین در نواحی که چروک های سطحی وجود دارد مانند چروک های پشت لب یا ناحیه خطم اخم از نانوفت استفاده می شود. البته نواحی دیگری مانند پشت دست و پاها به دلیل آتروفی بافت نرم نیز انجام می شود.

روش تزریق چربی به صورت

پوست افراد به دلایل مختلفی از جمله سن، ژنتیک، مراقبت نادرست از پوست و … دچار خشکی می شود. پزشک، با برداشتن چربی از قسمتی از بدن، آن را به صورت فرد تزریق می کند. معمولا چربی مورد نیاز را از قسمت هایی مانند ران و پهلوها که دارای چربی بیشتری هستند، بر می دارند. این چربی ها از طریق سوزن هایی مخصوص، وارد منافذ پوست می شود و مقدار چربی مورد نیاز صورت را تامین می کنند. این سوزن ها ممکن است چندین بار وارد منافذ پوست شوند که هر بار مقداری چربی به پوست تزریق می نمایند. سلول های چربی بعد از اینکه وارد پوست شدند، بلافاصله از طریق خونرسانی جذب بافت پوست می شوند. صورت انسان بیش ترین تاثیر را بر روی زیبایی ظاهری اش دارد. فرد تا زمانی که جوان است، دارای صورتی با پوست شاداب و با طراوت است اما همین که پا به سن پیری می گذارد، این عامل در کنار اثر گذاری عوامل دیگر کیفیت پوست و زیبایی او را تحت تاثیر قرار می دهند.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال یافتن راهی هستند که بتوانند مشکلاتی که در پی افزایش سن برای صورتشان پیش آمده را برطرف کنند. از جمله راه های جوانسازی لب، می توان به تزریق ژل لب اشاره کرد.

نمونه کار تزریق چربی به صورت دکتر مولازاده
تزریق-چربی-به-صورت
تزریق-چربی

نمونه کارهای تزریق چربی به صورت دکتر آزیتا مولازاده

کاربرد تزریق چربی به صورت

  • برطرف کردن شلی و افتادگی پوست
  • کانتور خط فک
  • رفع نواحی فرو رفته صورت مانند گودی زیر چشم ها و شقیقه ها
  • رفع عقب رفتگی چانه
  • محو کردن زخم ها و چاله های ناشی از جوش و آکنه
  • جوانسازی پوست
  • پر کردن چین و چروک اطراف دهان و زیر بینی
  • حجم دهی به لب ها
  • برجسته سازی گونه و چانه
  • درمان فرورفتگی های ناشی از افزایش سن
  • رفع چاله های ناشی از جوش و آکنه در صورت

آیا تزریق چربی نیاز به بیهوشی دارد؟

فرآیند تزریق چربی به بدن، به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. البته در برخی مواقع اگر توانایی تحمل عمل را نداشته باشید، با تشخیص پزشک ممکن است تحت بیهوشی قرار بگیرید. برای این کار تمام آزمایشات لازم باید انجام شود تا پزشک از شرایط جسمی و توانایی شما برای بیهوشی مطلع شود.

علت انجام تزریق چربی

به طور کلی تزریق چربی به انتقال چربی از نواحی با حجم زیادی از چربی به نواحی که دچار کاهش حجم شده است، اطلاق می شود. چربی ها معمولا از نواحی مانند شکم، پهلوها و باسن که دارای تجمع بسیاری از چربی ها می باشد، برداشته می شود. چربی های گرفته شده طی یک فرآیندی تغلیظ و فرآوری شده و تقریبا خالص سازی می شوند و مواد اضافی جدا می شود و به قسمت هایی که نیاز است تزریق می شود.

تزریق چربی به منظور حجیم سازی قسمت های مختلف بدن و صورت انجام می باشد که هم می تواند جنبه های زیبایی و هم جنبه های درمانی داشته باشد.

جنبه درمانی: در افرادی که به هر دلیلی اختلالی در بخش های از صورت  یا بدن آنها در اثر سوختگی یا تصادف ایجاد شده باشد می توان با تزریق چربی بافت از دست رفته آن ناحیه را باز گرداند.

جنبه زیبایی: از تزریق چربی برای افزایش حجم گونه ها، زاویه سازی فک، افزایش حجم صورت استفاده می شود.

مزایای تزریق چربی به صورت

از آنجایی که چربی ها حاوی سلول های بنیادین هستند، زمانی که چربی در ناحیه مورد نظر تزریق می شوند علاوه بر افزایش حجم، در ناحیه موجب جوانسازی نیز می شود.

از مزایای تزریق چربی به صورت می توان موارد ذیل را نام برد:

  • پیوند اتولوگ ( پیوند از بدن خود شخص) به عنوان پر کننده های پوستی، خطر و اکنش های حساسیتی به مواد بیگانه را کاهش می دهد.
  • باعث برطرف کردن گودی زیر چشم و پشت پلک می شود.
  • زاویه سازی فک و چانه و کانتورینگ صورت
  • خط خنده خطوط بین دهان و بینی را رفع می کند.
  • افزایش حجم گونه
  • باعث رفع اختلالات ایجاد شده در صورت در اثر عوامل مختلف می شود.
  • سبب جوانسازی و زیباسازی پوست می شود.

آیا تزریق چربی عوارض دارد؟

در تزریق چربی، به دلیل اینکه از بافت و چربی بدن خود بیمار استفاده می شود، معمولا بدن عوارض و حساسیتی نسبت به این چربی ها نشان نمی دهد زیرا این چربی ها به صورت زنده برداشته می شود و به صورت زنده دوباره تزریق می شود و به دلیل اینکه از بافت بدن خود فرد استفاده می شود معمولا این روش جزء کم خطرترین، کم عارضه ترین و ماندگارترین روش ها محسوب می شود. از عوارض تزریق چربی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • باقی ماندن جای زخم
  • صدمه دیدن بافت اصلی صورت
  • ایجاد واکنش های آلرژیک
  • بروز پدیده هماتوم یا سروما
  • ایجاد عفونت در ناحیه استخراج یا تزریق چربی

ماندگاری تزریق چربی

به طور کلی ماندگاری تزریق چربی به عوامل بسیاری بستگی دارد. اما ذکر این نکته الزامی است که حجم از چربی که تزریق می شود به صورت صد درصد باقی نمی ماند بنابراین پس از تزریق مقداری از حجم چربی افت می کند و این مقدار قابل پیش بینی نیست و گاهی اوقات اگر فرد افزایش حجم بیشتری مد نظر دارد برای ترمیم تزریق چربی مراجعه کند.

به طور معمول تزریق چربی به مدت 1 تا 3 سال در ناحیه مورد نظر دوام دارد اما این مدت در تمام افراد یکسان نمی باشد و در کل وابسته به مراقبت های خود بیمار و  نوع پوست آنها دارد. با رعایت و مراقبت بیماران، این میزان ماندگاری ممکن است تا 5 سال هم ادامه داشته باشد.

کاندیدای مناسب برای تزریق چربی

هدف از تزریق چربی، افزایش حجم کلی یا پر کردن بخش هایی از بدن می باشد که دچار کاهش حجم شده اند. رایج ترین محل های تزریق چربی شامل صورت، پشت دست، افتادگی های پوستی و همچنین حجم دهی به سینه و باسن می باشد. برای انجام این کارها، باید چربی در بدن فرد به اندازه کافی وجود داشته باشد که بتوان چربی ها را از آن ناحیه به بخش مورد نظر انتقال داد.

مواردی که در مورد تزریق چربی باید در نظر گرفت

چربی یک پر کننده طبیعی است که می تواند برای افزایش حجم به کار رود. چربی از بدن شما گرفته می شود بنابراین نگرانی در مورد پس زدن آن یا انتقال بیماری وجود ندارد. چربی را می توان از جایی از بدن برداشت که چربی اضافه دارد. متداول ترین محل برای برداشتن چربی، شکم، ران و پهلو است. همیشه مقداری از چربی جذب می شود و برای جبران این مسئله، تزریق تا حدودی بیش از اندازه کافی انجام می شود.

تعداد جلسات تزریق چربی

تعداد جلسات مورد نیاز برای تزریق چربی، به این بستگی دارد که شما قبل از این اقدامی نسبت به برداشت چربی از بدن خود داشته اید یا خیر. در صورتی که این کار را انجام نداده باشید، ابتدا بعد از گذراندن جلسه معاینه و دریافت مشورت از پزشک، یک جلسه مراجعه به کلینیک جهت برداشت چربی از بدن خود خواهید داشت. پس از فرآوری و آماده سازی چربی برداشت شده از بدن شما، در جلسه بعدی با حاضر شدن در کلینیک، چربی فرآوری شده به بدن شما تزریق خواهد شد.

زمان مورد نیاز جلسات تزریق چربی

بین سی الی چهل دقیقه زمان برای انجام کامل پروسه تزریق چربی مورد نیاز است، اما در واقع کل پروسه تزریق، فارغ از آماده سازی و فرآوری چربی تزریقی، بیش از یک ربع الی بیست دقیقه طول نخواهد کشید.

روش های تزریق چربی

روش دستی

استفاده از دستگاه لیپوساکشن و سپس فرآوری دستی سلول‌ ها چربی جهت تزریق توسط سرنگ‌ های معمولی و ساده.

روش بادی جت

در این روش از تکنولوژی ‌های روز دنیا استفاده خواهد شد و مراحل مکش سلول‌ های چربی توسط دستگاه انجام‌ شده و سپس سلول‌ ها طبق فرآیندی خاص فرآوری و آماده استفاده خواهند شد.

در این روش پس از استخراج سلول چربی سلول‌ های بنیادی بیشتری در آن وجود دارد.

روش نانوفت

در این روش ابتدا توسط دستگاه ‌های بادی جت سلول‌ ها استخراج‌ شده و سپس فرآیند های فرآوری آن به ‌صورت پیچیده انجام خواهد شد که باعث ماندگاری بیشتر سلول ‌ها پس از عمل خواهد شد.

در تزریق چربی به روش نانوفت در مرحله فرآوری با تکنیک سلول بنیادی و استفاده از سلول های چربی در سایز نانو میتوان ماندگاری عمل تزریق چربی را به چند برابر روش های دیگر رساند.

با استفاده از روش نانو فرم دهی بسیار دقیق تری را شاهد هستیم که علاوه بر بحث فرم دهی، از ویژگی های دیگر مانند کلاژن سازی، جوانسازی و رفع سیاهی زیر چشم نیز میتوان نام برد.

اقدامات قبل از تزریق چربی

  • بهتر است از چند هفته قبل از تزریق چربی مصرف آب را بالا ببرید و با این کار به پوست خود آبرسانی کنید. آبرسانی به پوست و تامین آب مورد نیاز بدن، قبل از تزریق چربی بسیار مهم است.
  • چنانچه بیماری خاصی دارید یا اینکه داروهای خاصی مصرف می کنید، می بایست به پزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه آسپرین و داروهای ضد التهابی مصرف می کنید، بهتر است برای مدتی تحت نظر پزشک مصرف آن ها را متوقف کنید. بعضی از این داروها ممکن است میزان خونرسانی به بدن را افزایش دهند، که این امر سبب انباشته شدن خون در نواحی مختلف بدن شده و کار را برای پزشک سخت می کند.
  • از 6 هفته قبل از عمل تزریق چربی، از استعمال دخانیات خودداری کنید تا پوست شما آماده جراحی شود.
  • حتما از یک نفر بخواهید تا شما را بعد از عمل همراهی کرده و به خانه ببرد.
  • توصیه می شود برنامه های خود را برای مدتی لغو کنید تا بعد از انجام عمل جراحی مجبور به ترک خانه نشوید. یکی از شروط لازم جهت بهبودی سریع و همچنین موثر بودن عمل جراحی، استراحت کافی می باشد.

مراحل تزریق چربی

برای انجام تزریق چربی، ابتدا از نقاط مختلف بدن به کمک روش لیپوساکشن چربی استخراج می شود. چربی استخراج شه استریل و خالص سازی شده و سپس با استفاده از سرنگ های خاصی به محل مورد نظر تزریق می شود. به این ترتیب مراحل تزریق چربی در سه مرحله انجام می شود: (1) استخراج چربی، (2) خالص سازی و انتقال، (3) جایگذاری

در این ویدئو می توانید نحوه تزریق چربی به صورت را مشاهده کنید:

1.استخراج چربی

قبل از شروع کار، پزشک محل یا محل های استخراج چربی را مشخص می کند و با استفاده از داروی بی حسی موضعی منطقه استخراج را بی حس می کند. سپس در آن محل برش کوچکی ایجاد کرده و با استفاده از دستگاه لیپوساکش، میزان چربی مورد نیاز را استخراج می کند.

2.خالص‌سازی و انتقال

چربی استخراج شده، در دستگاه سانتریفوژ قرار می‌گیرد. این دستگاه با استفاده از ویژگی گریز از مرکز، سبب جداسازی ناخالصی‌های موجود در چربی استخراج شده می‌شود. چربی آماده‌ شده را در سرنگ‌های کوچک مخصوصی قرار می‌دهند تا برای مرحله‌ی جایگذاری آماده باشد.

3.جایگذاری

در این مرحله، محل‌های مورد نظر جهت تزریق چربی آماده‌سازی می‌شوند. پزشک سرنگ مخصوص را به بخش‌های مورد نظر وارد می‌کند. در هربار تزریق، خطی از چربی در لایه‌های زیرین پوست قرار می‌گیرد تا شبکه‌ای از این خطوط در لایه‌ی مورد نظر تشکیل شود.

نتایج تزریق چربی

نتایج تزریق چربی بعد از مدت کوتاهی پس از انجام تزریق قابل مشاهده نیست،زیرا تورم در ناحیه تزریق هنوز وجود دارد. باید صبر کرد تا تورم به تدریج فروکش کند و تا حدود شش ماه بعد از انجام این روش درمانی، نتایج قابل مشاهده است.  پس از این دوره، با متابولیسم بدن چربی تزریق شده به صورت شما شروع به کم شدن می کند. به طور کلی، در حدود نیمی از چربی تزریق شده درمت 3 تا 6 ماه جذب بدن می شود. برای دستیابی به نتایج دراز مدت، پیگیری درمان و مراجعه منظم به پزشک، نقش مهمی ایفا می کند. به پزشک معالج خود مراجعه کرده و عکس های قبل و بعد از عمل را با هم مقایسه کنید تا نتایج حاصل از عملکرد پزشک را ارزیابی کنید.

قیمت تزریق چربی

هزینه تزریق چربی در مقایسه با نتیجه کار و زیبایی که به دست می آورید چندان زیاد نخواهد بود. به خصوص اینکه نتیجه کار دارای ماندگاری بسیار طولانی تری است می توان آن را روشی اقتصادی و مناسب جهت بازیابی زیبایی به صورت، گردن، دست ها و … معرفی کرد. از آنجایی که قیمت دقیق تزریق چربی بستگی به شرایط بیمار و عوامل مختلفی مانند دستمزد پزشک، کلینیک، اندازه محل درمان و … دارد. ممکن است هزینه مشاوره، مراقبت های بعد از عمل و جلساتی که بعد از عمل ممکن است با پزشک خود داشته باشید نیز به هزینه ها افزوده شود.

بهتر است قبل از انجام تزریق چربی با پزشک خود مشورت کرده تا بهترین گزینه درمان را به شما پیشنهاد دهد.

نکاتی در مورد تزریق چربی به صورت

  • ماندگاری تزریق چربی به توانایی پزشک بستگی دارد.
  • صورت شما در ناحیه ای که پیوند چربی انجام داده اید، نرم تر و کامل تر بوده و ظاهر تازه و جوان تری خواهد  داشت. ممکن است حتی متوجه بهبودی در بافت پوست صورتتان شوید.
  • هدف از انجام این جراحی این است که شما به طبیعی ترین و زیباترین نتایج برساند و عمل جراحی آسان و راحتی را تا حد ممکن تجربه کنید.
  • تزریق چربی یک عمل بدون تهاجم برای جوانسازی و زیباسازی صورت می باشد.
  • نتایج حاصل از پیوند چربی ماندگاری بالایی دارد و بدون خطر و ایمن است.
  • با وجود تاثیر ماندگارتر در مقایسه با پر کننده های پوسای، تزریق چربی گران تر می باشد.
  • برشی که برای لیپوساکشن زده می شود، بسیار کوچک بوده و در بخشی ایجاد می شود که قابل مشاهده نباشد.
  • احتمال تشکیل جای زخم و اسکار به مهارت جراح و ویژگی های ژنتیکی خودتان بستگی دارد. برخی از افراد مستعد ایجاد اسکار یا زخم های کلوئیدی می باشند.
  • بیشتر اسکارهای ناشی از لیپوساکشن به مرور زمان کمرنگ شده و دیگر قابل مشاهده نخواهند بود.
  • در روش لیپوساکشن، برای استخراج چربی از میله ای فلزی به نام کانولا استفاده می شود. برخی از کانولاها ضخامت بیشتری دارند و به برش بزرگ تری برای ورود چربی به بافت چربی نیاز دارند. در این صورت احتمال ایجاد اسکارهای بزرگ تر وجود دارد. کانولای بزرگ در مراکزی که از دستگاه های قدیمی استفاده می کنند، مشاهده می شود.
  • اسکار ایجاد شده پس از لیپوساکشن به دو شکل مشاهده می شود: یکی اسکار حقیقی و دیگری اسکاری که ناشی از تغییر رنگ پوست است. این تغییر می تواند سبب تیرگی (هایپر پیگمنتیشن) یا روشن شدن (هیپو پیگمنتیشن) شود.  

آیا تزریق چربی درد دارد؟

برای اکثر افراد سوال پیش می آید که با توجه به استخراج چربی و سپس تزریق آن، آیا این روش دردناک است و نیاز به بیهوشی دارد؟ باید گفت که این روش نیمه تهاجمی است و در دسته عمل های سرپایی قرار می گیرد. هر ناحیه ای که پزشک با آن سر و کار دارد، به طور کامل بی حسی موضعی تزریق می شود و هیچ گونه درد و ناراحتی برای فرد به همراه نخواهد داشت. گرچه اضطراب و استرس فرد منجر به ایجاد واکنش های ناخودآگاه می شود. به همین دلیل مشاوره قبل از انجام این روش اطلاع از مراحل آن باعث آرامش و راحتی خواهد بود.

نتیجه گیری

بیماران باید قبل از انجام هر گونه تزریق حتما تحت نظر پزشک با تجربه و متبحر مشاوره شوند و از انجام این روش در مراکزی که احتمال بروز عوارض پس از تزریق بیشتر است جدا خودداری کنند.

سوالات متداول تزریق چربی

در قسمت نهایی مقاله سوال متداول تزریق چربی که ممکن است این برای شما هم به وجود آمده باشد را مطرح می کنیم و به آن ها پاسخ می دهیم.

دکتر آزیتا مولازاده

دکتر پوست، مو، زیبایی و لیزر سابقه ۱۵ ساله در زمینه زیبایی سابقه چندین سال تدریس روش های نوین تزریق ژل، بوتاکس و سایر خدمات زیبایی ( تزریق چربی، چال گونه، نخ گذاری) دارنده مدرک معتبر از کنگره ای جهانی در زمینه زیبایی.دارنده مدرک کنگره بین المللی Cosmetology و Aesthetic Practices تورنتو کانادا، دارنده مدرک کنگره آمیامد Amiamed آلمان در زمینه میکرونیدلینگ پیشرفته

4 Responses
    1. در هنگام تزریق چربی درد و سوزش اندکی ممکن است احساس شود . شدت این درد به محل تزریق چربی بستگی دارد به طور کلی تزریق در قسمت هایی چون باسن و سینه درد بیشتری نسبت به تزریق در صورت دارد .

    1. سلام به شرط استفاده از پماد استریل روی محل سوراخ شدگی ها همان روز می توان استحمام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان!