کرایوتراپی

آیا کریوتراپی درد دارد؟
کریوتراپی باعث جوانسازی پوست صورت می شود؟
کریوتراپی باعث لاغری می شود؟
کریوتراپی زگیل تناسلی را درمان می کند؟

امروزه روش های زیادی برای  کاهش سوخت و ساز سلول های بدن صورت گرفته است که یکی از این ها را می توان به کریوتراپی اشاره کرد . در این پروسه اقدام به کاهش دمای بدن و یا سرما درمانی برای کنترل برخی از سلول های بدن می نماید تا پوست کمتر دچار التهاب و اسپاسم شود. از دستگاه کرایوتراپی به منظور درمان برخی از بیماری های مانند: بواسیر، یبوست و دردهای بعد از عمل با پرتودرمانی نیز استفاده می شود. چنانچه به پزشک پوستی حاذق مراجعه شود، نتایج می تواند موفقیت آمیز باشد. کریوتراپی هیچ گونه عوارض جانبی را به همراه ندارد و روشی غیر تهاجمی و مورد اعتماد می باشد.

از روش کرایوتراپی به منظور درمان ملانوم یا برخی از سرطان ها نیز استفاده می شود که هزینه ای آن نسبت به دیگر روش های درمانی مناسب و به صرف تر می باشد.

مزایای کرایوتراپی ( سرما درمانی)

• حذف کردن برخی از ضایعات ویروسی مثل: زگیل و مولوسکوم کنتاژیوزوم
  • اصلاح ضایعات عروقی مانند: انواع همانژیوم‌ها از جمله سارکوم کاپوزی
  • برطرف نمودن تغییر رنگ پوست (پیگمانتاسیون ها): مانند لک‌های ناشی از آفتاب و لنتیگو
  • برداشتن کیست‌ها و ضایعات توموری خوش خیم مانند: میلیا، اضافات گوشتی (skin tag) و کراتوز سباسه
  • محو نمودن برخی از ضایعات پیش بدخیمی: مانند کراتوز آکتینیک
  • برداشتن اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها

کرایوتراپی

کریوتراپی چیست؟

کریوتراپی از راهنمایی تصویربرداری، یک اپلیکاتور سوزنی مانند فریبوبر و گاز نیتروژن مایع یا گاز آرگون استفاده می کند تا موجب تشدید سرما و انسداد بافت های آلوده از جمله سلول های سرطانی می شود. این فرآیند ممکن است برای درمان انواع بیماری های پوستی و نیز تومورهای داخل کبد، کلیه ها، استخوان ها، ریه ها و سینه ها مورد استفاده قرار گیرد.

کریوتراپی نیز برای درمان تومور در سایر قسمتهای بدن مانند کلیه ها، استخوان ها (از جمله ستون فقرات)، ریه ها و سینه ها (از جمله تومورهای خوشخیم پستان به نام فیبروآنتیوم) مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی طولانی مدت آن انجام شده است، در صورت انتخاب کریوتراپی در بیماران منتخب موثر است.

درمان “با یخ و یا سرما  موجب تحریک عروق خونی می شود، که جریان خون را کاهش می دهد و در نتیجه  درد، تورم و التهاب را کاهش می دهد. در حالی که هنوز در مورد اثرات درازمدت در بهبودی وجود دارد، چنین موضعی (به عنوان مثال برای بخش خاصی از بدن) “کریوتراپی” برای منافع کوتاه مدت و طولانی مدت را به همراه خواهد آورد که در میان متخصصان بهداشت و درمان استاندارد است. استفاده از مواد بسیار سرد مانند نیتروژن مایع برای بستن و دفع ضایعات مانند برچسب های پوست، مول و سرطان پروستات موثر می باشد.

عوارض جانبی  کرایوتراپی

اگر برای کرایوتراپی به پزشک پوستی حاذق مراجعه نمایید هیچ گونه عارضه و مشکلی را به وجود نمی آورد اما در صورت مراجعه به پزشکی آماتور ممکن است که برخی علائم و عوارضی را در پی داشته باشد، از جمله:

• به ندرت عفونت و تشکیل بیش از حد بافت ترمیمی
  • آتروفی
  • مقداری تاول و درد در محل ضایعه
  • اندکی خونریزی
  • آلوپسی (حذف فولیکول‌های مو)
  • تحلیل پوست
  • اسکار دائمی

کاندیدای  کرایوتراپی

گفته می شود که کرایوتراپی روشی مطمئن و ایمنی است که هیچ گونه محدودیت سنی ندارد اما بهتر است که  افراد مسن و کودکان از این روش استفاده ننمایند زیرا احتمال تشکیل تاول و اسکار می شود.

این روش مناسب افرادی است که برای درمان و پیشگیری از برخی بیماری هایی که پزشک پوست  تجویز نموده است مگر بیماران دیابیتی زیرا باعث ایجاد زخم برای آنان می شود.

خانم های باردار و یا افرادی که دارای پوست تیره اند، مناسب کرایوتراپی نمی باشند.

مراقبت های پس از عمل کرایوتراپی

در صورتی که کرایوتراپی در اطراف چشم و نزدیکی به آن صورت گیرد ممکن است که بعد از این پروسه پلک مقداری تورم داشته باشد که جای نگرانی ندارد و بعد از گذر چند روزی برطرف خواهد شد. این روش نیاز به مراقبت و بستری شدن ندارد و فرد بعد از این نوع درمان قادر است که به امور روزمره زندگی و فعالیت های زندگی بپردازد.

دکتر مولازاده دکتر پوست خوب در تهران  با ارائه بهترین خدمات و پایین ترین هزینه لیزر موهای زائد را به طور تضمینی انجام می دهند ،شما می توانید برای مشاوره با دکتر مولازاده با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

سابقه 15 ساله در زمینه زیبایی سابقه چندین سال تدریس روش های نوین تزریق ژل، بوتاکس و سایر خدمات زیبایی ( تزریق چربی، چال گونه، نخ گذاری) دارنده مدرک معتبر از کنگره ای جهانی در زمینه زیبایی دارنده مدرک کنگره بین المللی Cosmetology  و Aesthetic Practices  تورنتو کانادا دارنده مدرک کنگره آمیامد  Amiamed آلمان در زمینه میکرونیدلینگ پیشرفته دارنده مدرک کنگره Herbal Beauty  و India bambay دارنده گواهی گذراندن کلیه دوره های زیبایی از Maple  کانادا دارنده گواهی مهارت های دستگاههای جوانسازی و RF سابقه تدریس در دانشگاه علوم پزشکی گلستان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز